Vlucht geannuleerd of vertraagd door ‘buitengewone omstandigheden’: heb ik recht op compensatie?

De EU voorziet dat passagiers recht hebben op compensatie wanneer hun vlucht geannuleerd of erg vertraagd wordt. Dat recht geldt echter niet altijd...

Vlucht geannuleerd of vertraagd door ‘buitengewone omstandigheden’: heb ik recht op compensatie?

Op 10 mei 2017 kampte de luchthaven van Lissabon met een plotselinge en onvoorziene storing aan het brandstofvoorzieningssysteem, waardoor een heel aantal vluchten vertraagd of geannuleerd werden. 

Drie passagiers, die allen met meer dan drie uur vertraging op hun bestemming terechtkwamen, dienden een verzoek tot schadevergoeding in bij de luchtvaartmaatschappij. 

Die weigerde echter tussen te komen. Volgens de maatschappij moest zij de vertraging niet compenseren, gezien deze het gevolg was van een buitengewone omstandigheid. 

Buitengewone omstandigheden kunnen de vliegmaatschappijen vrijstellen van het uitbetalen van schadevergoedingen, maar enkel als: 

  • de gebeurtenissen geen deel uitmaken van de normale werking van het bedrijf en 

  • de maatschappij er ook geen daadwerkelijke invloed op kan uitoefenen. 

Het Hof van Justitie oordeelde dat de storing, het gevolg van een systeem dat door de luchthaven en niet de luchtvaartmaatschappij werd beheerd, aan deze voorwaarden voldoet. Het is een buitengewone omstandigheid. 

Tot slot moet nog wel worden nagegaan of de luchtvaartmaatschappij alle redelijke maatregelen heeft genomen om ervoor te zorgen dat passagiers nog wel zo snel mogelijk op bestemming konden geraken. Dat moet geval per geval bekeken worden.