Telewerk is terug van nooit weggeweest
Telewerk is omwille van gezondheidsredenen opnieuw verplicht

Telethuiswerk is opnieuw verplicht sinds 20 december 2021 bij ondernemingen, verenigingen en diensten.
De verplichting geldt echter niet indien telethuiswerk onmogelijk is omwille van de aard van de werkzaamheden of indien de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten of de dienstverlening dit vereisen.
De werkgever moet de werknemers die niet kunnen telethuiswerken een attest of een ander bewijsstuk bezorgen dat de noodzaak van hun aanwezigheid op de arbeidsplaats bevestigt.
Registratie van het aantal personen ter plaatse werkend
Elke maand moet de werkgever per vestigingseenheid het totale aantal personen doorgeven dat er werkzaam is en het aantal personen dat een functie uitoefent die onmogelijk kan worden volbracht via telethuiswerk.
Deze registratie gebeurt zoals voorheen via het elektronische registratiesysteem dat door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid ter beschikking wordt gesteld op haar portaalsite. De eerste registratie moet gebeuren tegen uiterlijk 30 november 2021.
De kmo’s waar minder dan vijf personen werkzaam zijn, de gezondheidszorg en het onderwijs zijn vrijgesteld van deze verplichting.
Terugkeermomenten op de werkplaats
Werkgevers mogen in onderling akkoord met de werknemers terugkeermomenten inplannen voor personen waarvoor telethuiswerk verplicht is. Men kan hier dus niet toe verplicht worden.
Deze terugkeermomenten mogen:
- tot en met 12 december 2021, maximaal één dag per week per persoon bedragen, waarbij maximaal 20% van de personen voor wie telethuiswerk verplicht is tegelijk aanwezig is in de vestigingseenheid;
- vanaf 13 december 2021, maximaal twee dagen per week per persoon bedragen , waarbij maximaal 40% van de personen voor wie telethuiswerk verplicht is tegelijk aanwezig is in de vestigingseenheid.
De aanwezigheid op het werk in het kader van deze terugkeermomenten, zal ook verantwoord moeten worden.