Websites en webshops zonder juridische verrassingen

Websites en webshops zonder juridische verrassingen

Er zijn meer juridische regels verbonden aan uw website of webshop dan u denkt. Naarmate onze samenleving digitaliseert, verhoogt de globale waakzaamheid door de federale overheidsdiensten die daarmee zijn belast of die handelen op basis van klachten.

Schakel Françoise Carlier in voor een 360°-analyse of voor een specifiek advies en juridisch sluitende teksten.

 

Creaties van derden en afbeeldingen van personen – wetgeving

U staat er misschien niet bij stil, maar teksten en afbeeldingen van anderen op uw site vereisen de nodige toestemmingen.

  • Gaven alle personen toestemming om hun afbeelding publiek te maken? Zelfs uw medewerkers?
  • Is de domeinnaam van uw merk nog vrij voor gebruik?
  • Wanneer vormt het gebruik van een foto een inbreuk op het persoonlijkheidsrecht, het auteursrecht of het recht op privacy?
  • Bent u eigenaar van de teksten en vormgeving van uw website, mag u zelf aanpassingen aanbrengen of laten aanbrengen?
  • Heeft uw websiteontwikkelaar of een andere tussenpersoon bij deze ontwikkeling over deze aandachtspunten gewaakt?

Voor elk van deze vragen is het antwoord van belang. Weet u het antwoord niet (zeker),  dan bestaat het risico dat de merkidentiteit die u opbouwde niet volledig onder uw controle is.

 

Nieuwe privacyregels, informatieplicht aan de websitebezoeker

De Europese verordening bescherming van persoonsgegevens, de zogenaamde GDPR, is ook in België van kracht vanaf mei 2018. Aan welke wettelijke verplichtingen moet u voldoen?

  • Is alle verplichte informatie over uzelf en uw activiteiten beschikbaar voor uw bezoeker?
  • Wat is uw verantwoordelijkheid als gebruiker of verwerker van persoonsgegevens of gevoelige informatie van derden voor marketingdoeleinden of om uw andere dagelijkse activiteiten uit te oefenen?
  • Hoe kan u uw interne privacy policy, disclaimer voor cookies, uw algemene aankoop- of verkoopvoorwaarden en afspraken met leveranciers of klanten formuleren om ‘GDPR compliant’ te zijn en ook uw risico’s zo goed mogelijk in te dekken?
  • Is het bestelproces en het herroepingsrecht op uw webshop geregeld zoals het hoort?

Zorg voor een solide basis waardoor u problemen vermijdt.