Voorbeelden

Websites en webshops zonder juridische verrassingen

Er zijn meer juridische regels verbonden aan uw website of webshop dan u denkt. Naarmate onze samenleving digitaliseert, verhoogt de globale waakzaamheid door de federale overheidsdiensten die daarmee zijn belast of die handelen op basis van klachten.

Schakel Françoise Carlier in voor een 360°-analyse of voor een specifiek advies en juridisch sluitende teksten.

  • Creaties van derden en afbeeldingen van personen – wetgeving

    U staat er misschien niet bij stil, maar teksten en afbeeldingen van anderen op uw site vereisen de nodige toestemmingen.

    • Gaven alle personen toestemming om hun afbeelding publiek te maken? Zelfs uw medewerkers?
    • Is de domeinnaam van uw merk nog vrij voor gebruik?
    • Wanneer vormt het gebruik van een foto een inbreuk op het persoonlijkheidsrecht, het auteursrecht of het recht op privacy?
    • Bent u eigenaar van de teksten en vormgeving van uw website, mag u zelf aanpassingen aanbrengen of laten aanbrengen?
    • Heeft uw websiteontwikkelaar of een andere tussenpersoon bij deze ontwikkeling over deze aandachtspunten gewaakt?

    Voor elk van deze vragen is het antwoord van belang. Weet u het antwoord niet (zeker),  dan bestaat het risico dat de merkidentiteit die u opbouwde niet volledig onder uw controle is.

  • Nieuwe privacyregels, informatieplicht aan de websitebezoeker

    De Europese verordening bescherming van persoonsgegevens, de zogenaamde GDPR, is ook in België van kracht vanaf mei 2018. Aan welke wettelijke verplichtingen moet u voldoen?

    • Is alle verplichte informatie over uzelf en uw activiteiten beschikbaar voor uw bezoeker?
    • Wat is uw verantwoordelijkheid als gebruiker of verwerker van persoonsgegevens of gevoelige informatie van derden voor marketingdoeleinden of om uw andere dagelijkse activiteiten uit te oefenen?
    • Hoe kan u uw interne privacy policy, disclaimer voor cookies, uw algemene aankoop- of verkoopvoorwaarden en afspraken met leveranciers of klanten formuleren om ‘GDPR compliant’ te zijn en ook uw risico’s zo goed mogelijk in te dekken?
    • Is het bestelproces en het herroepingsrecht op uw webshop geregeld zoals het hoort?

    Zorg voor een solide basis waardoor u problemen vermijdt.